• Agnes Sjöberg och Albin Mattsson-Nordvall från Linghedsskolan har fått perspektiv på tillvaron. Foto: Erika Hagegård
  • Klass 5-6 från Linghedsskolan tillsammans med sin klassföreståndare Maria Emanuelsson. Foto: Erika Hagegård
  • Faluns kommunalråd Mats Dahlström fick många frågor från eleverna, bland annat om han känner kungen. Foto: Erika Hagegård
  • Eleverna visade starka filmer om det arbete som görs för barn på olika håll i världen. Foto: Erika Hagegård
  • Ida Rosenback och hennes klasskamrater hade förberett sin presentation noga. Foto: Erika Hagegård
  • Eleverna visade starka filmer om det arbete som görs för barn på olika håll i världen. Foto: Erika Hagegård
  • Eleverna från klass 5-6 på Linghedsskolan presenterade sitt arbete med barns rättigheter på Rådhuset i Falun. Foto: Erika Hagegård
Allmänt Falun

Klass 5-6 från Linghedsskolan har deltagit i världens största utbildning om barns rättigheter. På onsdagen ställde de Faluns kommunalråd Mats Dahlström mot väggen och frågade hur han och hans kollegor lever upp till barnkonventionen.

Utbildningen heter ”the World´s Children´s Prize” och totalt har 38 miljoner barn deltagit världen över sedan år 2000. I Linghed har eleverna fått se filmer och höra berättelser om barn som lever på soptippar, barn som fängslas eller hålls som slavar. Samtidigt har de fått lära sig mer om demokrati och om barns rättigheter.

– USA är det enda land som inte skrivit under barnkonventionen. Den innebär att beslutsfattare i varje situation ska tänka på vad som är bäst för barnen. Därför vill vi passa på att fråga hur ni gör för att lyssna på oss i frågor som berör oss? Hur tar ni reda på vad vi tycker? undrade eleven Anja Zetterberg.

Mats Dahlströms svar blev att de skickar ut enkäter till skolorna och eleverna bekräftade att de fått svara på sådana. Han fick också ett jakande svar när han frågade om eleverna upplever att man lyssnar på dem. Trots detta är det 60 000 barn som mobbas och kränks i svenska skolor, eleverna vill gärna se att kommunen jobbar hårdare med detta.

Årets barnrättshjälte utsedd

Som en del i utbildningen får barnen själva rösta fram en egen barnrättshjälte. Eleverna visade filmsnuttar som visade det arbete som gjorts av de tre personer som är huvudkandidater till årets pris. Phymean Noun kämpar för barnen som lever på Kambodjas soptippar, för att de ska få utbildning och ett värdigare liv. Javier Stauring vill göra rättssystemet i USA mer barnvänligt och han har engagerat sig för fängslade barn som behöver få en andra chans. Den tredje nominerade var Kailash Satyarthi som riskerar sitt liv genom att ”röva tillbaka” barn som slavarbetar på illegala fabriker i Indien. Årets globala omröstning har resulterat i en vinnare.

– Årets pris går till barnrättshjälten Phymean Noun i Kambodja, tillkännagav Anja Zetterberg.

Eleverna berättar att i deras egen omröstning vann Javier Stauring, men Mats Dahlström blev mest berörd av Phymean Nouns historia. Han tror att han, precis som världens barn, hade röstat på henne om han varit under 18 år och fått delta i omrösningen. Alla fruktansvärda historier och arbetet med barns rättigheter har gett eleverna perspektiv på tillvaron.    

– Vi lever verkligen ett jättebra liv här. Ibland kanske vi tycker det är jobbigt om vi inte får göra som vi vill, men om man jämför med andra har vi det väldigt bra, sade Agnes Sjöberg.

Flyktingbarnens öden oroar

På slutet fanns tid för fler frågor och en av eleverna undrade hur många flyktingbarn som kommer till Falun varje vecka. Svaret blev att planen just nu är att vi ska ta emot 50 ensamkommande flyktingbarn under 2015, men att regeringen i stort sett varje vecka frågar om vi kan ta emot fler.

– Vart bor de när de kommer hit, det är ju inte så kul att bo i tält när det blir vinter i Sverige? undrade Anja Zetterberg.

Mats Dahlström berättade att man precis öppnat ett tredje ”kombo-hem” för de äldsta barnen som kommer hit men att det finns ett stort behov av fler familjehem. Klassens lärare, Maria Emanuelsson, berättade att en familj i Linghed just nu har tre ensamkommande flyktingbarn boende hos sig. Det här fick eleverna att gå igång.

– Jag kan bygga hus på slöjden, sade Anton Wiklund halvt på skämt halvt på allvar.

Andra elever tyckte att flyktingarna borde kunna bo i alla sommarstugor som står oanvända på vintern. De hade också flera svar på frågan vad de själva kan göra här hemma för att förbättra situationen för andra barn.

– Man kan välja bättre varor, till exempel rättvisemärkt, som kommer från fabriker där man inte utnyttjar barn. Att adoptera någon som lever under hemska förhållanden gör ju också att den personen får ett lättare liv, sade Albin Mattsson-Nordvall.

Eleverna tackade för uppmärksamheten och gick ut i höstsolen för att ta bussen tillbaka till Linghed. De lever fjärran från soptippar och slaveri, men uppenbart väl medvetna om hur livet kan se ut på andra håll i världen. 

Erika Hagegård