Ted Stöffling, som äger restaurangen Smak, ser flera fördelar med ett rikt uteliv i centrum. Foto: Frida Samuelsson. Ted Stöffling, som äger restaurangen Smak, ser flera fördelar med ett rikt uteliv i centrum. Foto: Frida Samuelsson.
Allmänt Falun

Del 3:

Hur ser framtiden ut för Falu centrum?
Håller Centrumlivet på att konkureras ut av stora köpcentran? Eller kan stadskärnan hålla kvar sina besökare med god service, trivsam miljö och fantastiska upplevelser?
I denna artikelserie, av Frida Samuelsson, belyser Nytti.se framtidsmöjligheterna för Faluns centrumliv.


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 

"Nattöppet skapar tryggare stadskärna"


Tapasrestaurangen Smak en av stadens mest välbesökta uteställen. 

Ägaren Ted Stöffling skulle gärna se att nöjeslivet ökar ännu mer i stadskärnan. 

– Om det finns ett brett utbud av matställen vill fler gå ut och äta, säger han. 

Utanför fönstret till Ted Stöfflings tapasrestaurnag Smak, centralt belägen i det Munktellska huset, pågår veckans matmarknad för fullt.
Åsgatan är full av folk, människor som är där för att testa olika maträtter men också för att flanera och umgås. Ted skulle gärna se att Falun hade mer av det, även till vardags. 

– Det vore kul om det var lite mer som när man är på semester, att man tar sig tid att bara gå, säger han. 

Han tror på att Falun mår bra av ett rikt uteliv. Han ser heller inte fler restauranger till stadskärnan som ett hot utan snarare något som skulle gynna Smak. Ted menar att folk blir mer nyfikna av ett större utbud och att man blir mer sugen på att gå ut och äta om det finns fler restauranger att välja mellan.

– Om centrum skulle vara mer öppet på kvällen så får vi en tryggare och roligare stadskärna. 

Smak är en produkt av den cateringfirma som Ted har tillsammans med kollegan Christer Bergman. Tillsammans har de haft visionen att laga mat med klass men till ett lägre pris. 

Restaurangen, menar Ted, gör det möjligt för gäster att kunna göra mer spontana middagar än catering kan erbjuda. Han beskriver Smak som en restaurang för den som vill ha en mer annorlunda upplevelse.

– Om man inte är nyfiken ska man nog inte komma hit. Hela vårt koncept bygger på nyfikenhet. 

Som restaurangägare tycker han att restaurangbranschen har fått ett lyft via media. Matlagningsprogram har länge varit en stor trend och Ted menar att det lockar folk till att vilja gå ut och äta, att testa nya smaker. Han beskriver gästerna på restaurangen som sina ambassadörer, att det är gästerna som sprider vidare hans restaurang till vänner och bekanta. 

– Det som driver mig är nöjda gäster, att överträffa deras förväntningar. Det är något som jag vill få in till personalen också, bra energi.

* * *

Detta är den andra delen av artikelserien om Faluns centrum. Nu vänder vi oss till dig som läsare: Vad har du någon idé som kan göra ett bra centrum bättre?

Maila till adressen: redaktionen@nytti.se

FRIDA SAMUELSSON