Jimmy Nilsson (t.v) och Gabriel Alenius är delägare i faluföretaget Background som valt att satsa på sex timmars arbetsdag. Jimmy Nilsson (t.v) och Gabriel Alenius är delägare i faluföretaget Background som valt att satsa på sex timmars arbetsdag.
Falun

För två månaders sedan införde produktionsbyrån Background i Falun sex timmars arbetsdag för sina anställda. De har fått enormt mycket uppmärksamhet sedan dess, vilket naturligtvis är positivt för företaget. Men hur har det fungerat i övrigt?

Anledningen till att Background ville testa sex timmars arbetsdag var framför allt att de ville bli attraktivare som arbetsgivare.

– Det är svårt att rekrytera erfarna personer till Falun, de väljer ofta arbetsplatser i storstäderna eller utomlands. Vi tänkte att om vi erbjuder kortare arbetsdagar med bibehållen lön borde vi kunna attrahera duktiga ”hemvändare” som vill flytta tillbaka hit när de bildar familj, säger Gabriel Alenius som är projektledare och en av företagets delägare.

Hittills har det fungerat bra. I förra veckan anställde de just en sådan person som de hoppats på. De fick in många fler intressanta ansökningar jämfört med hur det sett ut i tidigare rekryteringsprocesser. Parallellt med arbetstidsförkortningen satsar företaget på att optimera hela arbetsprocessen och jobba mer tillsammans.

– Nu arbetar vi tre timmar före lunch och tre timmar efter lunch. Alla som jobbar här är inställda på att verkligen vara fokuserade då. Vi har inte samma behov av fikaraster längre, där sparar vi in en del av tiden, berättar Gabriel Alenius.

Tar det inte mer tid att arbeta tillsammans i så hög utsträckning?

– Vi har sett sådana tendenser, men samtidigt driver vi på varandra. Det är inte lika lätt att fastna som när man sitter ensam. Vi testar det här sättet att arbeta under nio månader och utvärderar löpande under tiden, säger Gabriel Alenius.

Det viktiga är att de anställda är nöjda, att kunderna är nöjda och att det inte påverkar lönsamheten. Målet när det gäller produktivitet har inte ändrats trots färre arbetstimmar. Projektet har fungerat som effektiv marknadsföring av företaget, något som inte fanns med i beräkningen.

– Vi har fått enormt mycket uppmärksamhet. Jag har deltagit i en massa intervjuer bland annat för BBC, berättar Gabriel Alenius.

Att det skrivits så mycket om företaget tror han till stor del beror på slumpen. Det finns flera andra företag som provat samma sak och de är inte först. SVT opinion skrev en artikel om Background som översattes till engelska. Den spreds snabbt över världen och sanningen förvreds någonstans längs vägen.

– Det har skrivits att Sverige som land infört sex timmars arbetsdag för alla och det stämmer ju inte alls. Det är vi som valt att göra så här, att testa nya vägar för att kunna växa som företag, avslutar Gabriel Alenius.

Faktaruta, Background

Företaget grundades 2011 och har i dag sju anställda. De arbetar med grafisk produktion både för tryck och digitala medier, samt digitala presentationer (produktion och utbildning). 

Erika Hagegård