• Papageno (Didrik Wisén) och Papagena (Johanna Moraeus) bråkar om vilket kön deras framtida barn (gestaltad av Malin Elmlund) ska ha. Till höger syns Kari Koskinen.
  • Den "gamla damen" (Ellen Larsson) och hennes hushållerska (Annika Sandberg) är båda fruktansvärt attraherade av en okänd man som plötsligt dykt upp.
  • Papgeno (Didrik Wisén) och Papagena (Johanna Moraeus) har äntligen fått varandra. Delvis tack vare Malin Elmlund som syns i bakgrunden.
  • Den "okände mannen" (Didrik Wisén) har tröttnat på damerna han hamnat hos. Hushållerskan (Annika Sandberg) gör vad hon kan för att han ska stanna.
  • Papageno (Didrik Wisén) känner inte igen den utklädda Papagena (Johanna Moraeus).
Falun

Sångeleverna på Musikkonservatoriet har under tre intensiva helger arbetat med ett operaprojekt, för att träna på scenisk framställning. I samband med vårkonserterna får vi se det färdiga resultatet, men Nytti.se fick vara med på en av repetitionerna.

– Fulare! Böj på ryggen. Du är för snygg! säger regissören Patrik Sörling.

Johanna Moraeus, i rollen som Papagena, är i färd med att testa Papagenos kärlek. Hon har klätt ut sig till häxa och kraxar som en kråka. Men när hon kastat av sig slängkappan och börjar sjunga är det annat ljud i skällan. Tonerna sitter klockrent och naturligtvis får hon sin Pagageno (Didrik Wisén) till slut.

Musik från två operor

I år sätter de upp två scener ur Mozarts Trollflöjten, och dessutom stora delar ur Menottis ”The old maid and the thief”. Patrik Sörling reser hit från Stockholm, han arbetar till vardags på operahögskolan som lärare i scenframställning. Han har själv en bakgrund som dansare. Lärarna på Musikkonservatoriet har, utöver den musikaliska inlärningen, letat fåtöljer på loppisar och rotat fram lämpliga scenkläder ur garderoberna. Projektet har ingen fet budget utan det gäller att vara kreativ. Kreativiteten och lekfullheten lyser igenom i föreställningen, den klassiska musiken blandas med icke fullt så klassiska sceniska lösningar.  

– Vi gör sådana här operaprojekt varje år och det uppskattas av eleverna. Vi anpassar nivån utifrån hur långt de har nått och i år är de verkligen jätteduktiga. De som läser gymnasiet hos oss har inte färdigvuxna röster än. Att agera samtidigt som man håller på att lära sig operatekniken är svårt, säger sångpedagogen Anita Soldh.

Hon berättar att det ändå är en fördel att röra sig och gå in i en roll, eftersom man blir mindre spänd.

– De släpper verkligen loss på ett annat sätt, det är jätteroligt att se, säger Anita.

Förberedelse för en tuff bransch

Koncentrationsnivån på scenen är hög, eleverna ger verkligen ett proffsigt intryck trots sin unga ålder. Alla jobbar stenhårt för att slå sig fram i den tuffa musikbranschen, i år har fyra av de åtråvärda platserna på musikhögskolornas sångutbildningar gått till elever från Musikkonservatoriet. Sedan skolan startade sin verksamhet 1967 har i genomsnitt 8 av 10 elever kommit in på högre musikutbildningar. Statistiken för gymnasieutbildningen (som bara funnits sedan 1999) är ännu bättre, hela 97,6 procent av dem som sökt vidare har kommit in.

Anita Soldh slår ihop noterna och berömmer sina elever. Hon har tidigare arbetat som operasångerska, och känner väl till den värld som eleverna drömmer om. Att sätta upp en riktig opera i Kristinehallen ger naturligtvis viktiga erfarenheter på vägen mot målet.

 – Annika Sandberg som spelar hushållerska i vår föreställning har fått en roll i sommarens operauppsättning om Jussi Björling i Vattnäs konsertlada. Vi är jätteglada för hennes skull, berättar Anita Soldh.

Samarbete med Dalasinfoniettan

Vill du se elevernas föreställning är det fredag 29 maj kl 19 som gäller. Efter paus fortsätter vårkonserten med framträdanden av andra elever från Musikkonservatoriet.

– I år har vi en konsert även på lördagen, kl 18, men då blir det ingen opera. Vi har haft ett samarbete med Dalasinfoniettan och kommer att spela Dvořaks åttonde symfoni. Dessutom blir det körsång, säger Anita Soldh.

Operagänget tar en välbehövlig paus, Malin Elmlund bjuder på chokladkaka. Svartsjuka, självmordstankar och kärlekseldar lämnas kvar på scenen för en stund, innan det är dags för ett sista genomdrag.  

Erika Hagegård